Three rock art sites in Comechingones Hill, Cordoba Province

This essay presents three rock art sites, considers it “transversal” in their enigmatic pictorial content, offers an analysis with the perspective that it demanded a hallucinated imagination and that was an ideology of a similar consistency. This art is located in the Sierra de Comechingones, Provin...

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Main Author: Rocchietti, Ana Maria; Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencias Humanas
Format: Online
Language: spa
Published: Facultad de Filosofía y Humanidades. Museo de Antropología 2016
Online Access: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/antropologia/article/view/11257
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spelling revistas-unc.article-112572019-04-24T16:25:37Z Three rock art sites in Comechingones Hill, Cordoba Province Tres sitios rupestres en la Sierra de Comechingones, Provincia de Córdoba Rocchietti, Ana Maria; Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencias Humanas rock art; Comechingones hill; rock art and rock’ synthesis; hallucination and charm; rock art and Ideology arqueología; arte rupestre; arte rupestre; Sierra de Comechingones; síntesis simbólica arte/roca; alucinación y hechizo; arte rupestre e ideología This essay presents three rock art sites, considers it “transversal” in their enigmatic pictorial content, offers an analysis with the perspective that it demanded a hallucinated imagination and that was an ideology of a similar consistency. This art is located in the Sierra de Comechingones, Province of Cordoba. It seems to be alienation in graphic language, an experiment in painting and deployment of a common psychic energy. Geoforms containing them have a high visual impact; art and rock form a simbolic whole. The rock is a signifier and precedes the art; it performs a “cut” about real in such a way that it predetermines the significance. Therefore, any rock site is unique. Rocks defined the charm of the place of rock art before this existed. Este ensayo presenta tres sitios rupestres que considera “transversales” en su enigmático contenido pictográfico y propone su análisis con la perspectiva de que exigió una imaginación alucinada y que supuso una ideología dotada de una coherencia similar. Este arte se encuentra en la Sierra de Comechingones, Provincia de Córdoba. En las tres obras parece existir alienación en el lenguaje gráfico, un experimento en el despliegue de la pintura y una energía psíquica común. Las geoformas que las contienen posee un alto impacto visual y permiten inferir que arte y roca forman un conjunto sígnico inseparable. La roca –en tanto significante- precede al arte y realiza un “corte” en lo real de tal modo que predetermina la significación. Esto hace singular a cualquier sitio rupestre. Las rocas definieron el encantamiento del lugar del arte rupestre antes que éste existiera. Facultad de Filosofía y Humanidades. Museo de Antropología UNRC 2016-06-22 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Síntesis simbólica arte / roca; Alucinación y hechizo; Arte rupestre e ideología application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/antropologia/article/view/11257 10.31048/1852.4826.v9.n1.11257 Revista del Museo de Antropología; Vol 9 (2016) NÚMERO 1; 21-34 1852-4826 1852-060X 10.31048/1852.4826.v9.n1 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/antropologia/article/view/11257/14673 /*ref*/Aime, M. (2015). Cultura. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora. /*ref*/Campana, C. (2013). Una serpiente de agua. Notas para el estudio del Alto de las Guitarras. 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institution Universidad Nacional de Córdoba
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publisher Facultad de Filosofía y Humanidades. Museo de Antropología
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