Vínculos digitales con la escuela en tiempos de aislamiento social
Throughout the article we focus on a project which is part of the Compromiso Social Estudiantil programme of the National University of Córdoba, called Virtual and Technological Accompaniment for secondary school level. This project has two lines of action, in this text we focus only on the second c...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Online |
Language: | spa |
Published: |
Secretaría de Extensión Universitaria
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36107 |
_version_ | 1808111389999366144 |
---|---|
author | Nieve , Gabriel Armando |
author_facet | Nieve , Gabriel Armando |
author_sort | Nieve , Gabriel Armando |
collection | Portal de Revistas |
description | Throughout the article we focus on a project which is part of the Compromiso Social Estudiantil programme of the National University of Córdoba, called Virtual and Technological Accompaniment for secondary school level. This project has two lines of action, in this text we focus only on the second called "ICT assistance to secondary level teaching teams." The purpose of this line of research is to provide tools on the use of ICT applied to the development of content in the classroom to educational institutions and communities involved. The implementation of the project, in this line of action, involved the development of training courses prepared and designed by university students participating in the project. These courses are developed over eight weeks, through Google Meet video conferences, and they tackle specific topics, "practical" activities and tutoring meetings. To carry out this objective, forty university students are selected and assigned to ten public middle-level schools. Finally, the project concludes with more than ninety teachers who attend weekly training sessions held by the project. |
format | Online |
id | oai:ojs.revistas.unc.edu.ar:article-36107 |
institution | Universidad Nacional de Cordoba |
language | spa |
publishDate | 2021 |
publisher | Secretaría de Extensión Universitaria |
record_format | ojs |
spelling | oai:ojs.revistas.unc.edu.ar:article-361072021-12-17T14:03:57Z Vínculos digitales con la escuela en tiempos de aislamiento social Nieve , Gabriel Armando Extension; New technologies; Professional training; Social Commitment Extensión; Nuevas tecnologías; Formación profesional; Compromiso Social Throughout the article we focus on a project which is part of the Compromiso Social Estudiantil programme of the National University of Córdoba, called Virtual and Technological Accompaniment for secondary school level. This project has two lines of action, in this text we focus only on the second called "ICT assistance to secondary level teaching teams." The purpose of this line of research is to provide tools on the use of ICT applied to the development of content in the classroom to educational institutions and communities involved. The implementation of the project, in this line of action, involved the development of training courses prepared and designed by university students participating in the project. These courses are developed over eight weeks, through Google Meet video conferences, and they tackle specific topics, "practical" activities and tutoring meetings. To carry out this objective, forty university students are selected and assigned to ten public middle-level schools. Finally, the project concludes with more than ninety teachers who attend weekly training sessions held by the project. A largo del artículo nos centramos en un proyecto del Compromiso Social Estudiantil, de la Universidad Nacional de Córdoba, denominado Acompañamiento Virtual y Tecnológico para el nivel secundario. Este proyecto tiene dos líneas de acción, en este texto nos enfocamos solo en la segunda llamada “Asistencia en TIC a equipos docentes del nivel secundario”, cuya finalidad es brindar herramientas sobre el uso de las TIC aplicadas al desarrollo de contenidos en las aulas a instituciones educativas y comunidades involucradas. La implementación del proyecto, en esta línea de acción, implicó el desarrollo de capacitaciones elaboradas y diseñadas por estudiantes universitarios participantes, las cuales se desarrollan a lo largo de ocho semanas, mediante video conferencias de Google Meet, con temáticas específicas, actividades “prácticas” y reuniones de tutorías. Para llevar adelante este objetivo se dividió a cuarenta estudiantes universitarios en diez escuelas públicas de nivel medio. Finamente, el proyecto concluye con más de noventa docentes que asisten semana a semana a las capacitaciones puestas en marcha por el proyecto. Secretaría de Extensión Universitaria 2021-12-17 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36107 ExT: Revista de Extensión de la UNC; Núm. 13 (2021): Las transformaciones en las prácticas extensionistas que produjeron las políticas públicas y gubernamentales para enfrentar la pandemia de COVID-19 2796-9053 2250-7272 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36107/36317 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
spellingShingle | Extension; New technologies; Professional training; Social Commitment Extensión; Nuevas tecnologías; Formación profesional; Compromiso Social Nieve , Gabriel Armando Vínculos digitales con la escuela en tiempos de aislamiento social |
title | Vínculos digitales con la escuela en tiempos de aislamiento social |
title_full | Vínculos digitales con la escuela en tiempos de aislamiento social |
title_fullStr | Vínculos digitales con la escuela en tiempos de aislamiento social |
title_full_unstemmed | Vínculos digitales con la escuela en tiempos de aislamiento social |
title_short | Vínculos digitales con la escuela en tiempos de aislamiento social |
title_sort | vinculos digitales con la escuela en tiempos de aislamiento social |
topic | Extension; New technologies; Professional training; Social Commitment Extensión; Nuevas tecnologías; Formación profesional; Compromiso Social |
topic_facet | Extension; New technologies; Professional training; Social Commitment Extensión; Nuevas tecnologías; Formación profesional; Compromiso Social |
url | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36107 |
work_keys_str_mv | AT nievegabrielarmando vinculosdigitalesconlaescuelaentiemposdeaislamientosocial |