El laboratorio escolar: articulación interprovincial desde la virtualidad y presencialidad
The COVID-19 pandemic has forced us to change and rethink our outreach practices. In this respect, digital tools represent an important resource that could complement and enhance face-to-face activities. In this paper, we intend to share some tools that we have used and that could contribute to impr...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Online |
Language: | spa |
Published: |
Secretaría de Extensión Universitaria
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36097 |
_version_ | 1839025978734542848 |
---|---|
author | Dan Córdoba, Antonella del Valle Sterren , Vanesa Beatriz |
author_facet | Dan Córdoba, Antonella del Valle Sterren , Vanesa Beatriz |
author_sort | Dan Córdoba, Antonella del Valle |
collection | Portal de Revistas |
description | The COVID-19 pandemic has forced us to change and rethink our outreach practices. In this respect, digital tools represent an important resource that could complement and enhance face-to-face activities. In this paper, we intend to share some tools that we have used and that could contribute to improving interaction in various contexts. These actions were performed within the framework of an articulation project between the School of Chemical Sciences (National University of Córdoba, Córdoba) and No. 15 High School (Catamarca) called “Creating spaces of interaction for the construction of a school laboratory.” The proposal included activities carried out on social networks such as WhatsApp and Instagram and workshops held among teachers and among teachers and students. This experience has made it possible to build bonds between the members of the project by promoting egalitarian dialogue, teamwork, and the use of virtual environments by teachers and students. |
format | Online |
id | oai:ojs.revistas.unc.edu.ar:article-36097 |
institution | Universidad Nacional de Cordoba |
language | spa |
publishDate | 2021 |
publisher | Secretaría de Extensión Universitaria |
record_format | ojs |
spelling | oai:ojs.revistas.unc.edu.ar:article-360972021-12-17T17:04:04Z El laboratorio escolar: articulación interprovincial desde la virtualidad y presencialidad Dan Córdoba, Antonella del Valle Sterren , Vanesa Beatriz laboratory; virtuality; university extension; ICT laboratorio; virtualidad; extensión universitaria; TIC The COVID-19 pandemic has forced us to change and rethink our outreach practices. In this respect, digital tools represent an important resource that could complement and enhance face-to-face activities. In this paper, we intend to share some tools that we have used and that could contribute to improving interaction in various contexts. These actions were performed within the framework of an articulation project between the School of Chemical Sciences (National University of Córdoba, Córdoba) and No. 15 High School (Catamarca) called “Creating spaces of interaction for the construction of a school laboratory.” The proposal included activities carried out on social networks such as WhatsApp and Instagram and workshops held among teachers and among teachers and students. This experience has made it possible to build bonds between the members of the project by promoting egalitarian dialogue, teamwork, and the use of virtual environments by teachers and students. El contexto de pandemia por coronavirus COVID-19 nos ha obligado a volver a mirar y repensar nuestras prácticas extensionistas. En este sentido, la implementación de herramientas digitales representa un recurso importante que podría complementar y potenciar las actividades presenciales. Es por ello, que en el presente trabajo pretendemos poner en común y aportar algunas herramientas que podrían contribuir a mejorar la interacción entre los integrantes durante actividades de extensión realizadas en diversos contextos. Estas acciones fueron llevadas a cabo en el marco de un proyecto de articulación interprovincial entre la Facultad de Ciencias Químicas Universidad Nacional de Córdoba (Provincia de Córdoba) y la Escuela Secundaria Nº 15 (Provincia de Catamarca), denominado “Generando espacios de interacción para la construcción de un laboratorio escolar”. La propuesta de trabajo incluyó actividades realizadas en las redes sociales WhatsApp e Instagram, y por otro lado, talleres y jornadas de trabajo entre docentes y entre docentes y estudiantes. Esta experiencia, ha permitido construir vínculos entre los integrantes promoviendo el diálogo en paridad, el trabajo en equipo y la utilización de entornos virtuales por parte de docentes y estudiantes. Secretaría de Extensión Universitaria 2021-12-17 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36097 ExT: Revista de Extensión de la UNC; Núm. 13 (2021): Las transformaciones en las prácticas extensionistas que produjeron las políticas públicas y gubernamentales para enfrentar la pandemia de COVID-19 2796-9053 2250-7272 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36097/36308 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
spellingShingle | laboratory; virtuality; university extension; ICT laboratorio; virtualidad; extensión universitaria; TIC Dan Córdoba, Antonella del Valle Sterren , Vanesa Beatriz El laboratorio escolar: articulación interprovincial desde la virtualidad y presencialidad |
title | El laboratorio escolar: articulación interprovincial desde la virtualidad y presencialidad |
title_full | El laboratorio escolar: articulación interprovincial desde la virtualidad y presencialidad |
title_fullStr | El laboratorio escolar: articulación interprovincial desde la virtualidad y presencialidad |
title_full_unstemmed | El laboratorio escolar: articulación interprovincial desde la virtualidad y presencialidad |
title_short | El laboratorio escolar: articulación interprovincial desde la virtualidad y presencialidad |
title_sort | el laboratorio escolar articulacion interprovincial desde la virtualidad y presencialidad |
topic | laboratory; virtuality; university extension; ICT laboratorio; virtualidad; extensión universitaria; TIC |
topic_facet | laboratory; virtuality; university extension; ICT laboratorio; virtualidad; extensión universitaria; TIC |
url | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36097 |
work_keys_str_mv | AT dancordobaantonelladelvalle ellaboratorioescolararticulacioninterprovincialdesdelavirtualidadypresencialidad AT sterrenvanesabeatriz ellaboratorioescolararticulacioninterprovincialdesdelavirtualidadypresencialidad |