El laboratorio escolar: articulación interprovincial desde la virtualidad y presencialidad

The COVID-19 pandemic has forced us to change and rethink our outreach practices. In this respect, digital tools represent an important resource that could complement and enhance face-to-face activities. In this paper, we intend to share some tools that we have used and that could contribute to impr...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Dan Córdoba, Antonella del Valle, Sterren , Vanesa Beatriz
Format: Online
Language:spa
Published: Secretaría de Extensión Universitaria 2021
Subjects:
Online Access:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36097
_version_ 1839025978734542848
author Dan Córdoba, Antonella del Valle
Sterren , Vanesa Beatriz
author_facet Dan Córdoba, Antonella del Valle
Sterren , Vanesa Beatriz
author_sort Dan Córdoba, Antonella del Valle
collection Portal de Revistas
description The COVID-19 pandemic has forced us to change and rethink our outreach practices. In this respect, digital tools represent an important resource that could complement and enhance face-to-face activities. In this paper, we intend to share some tools that we have used and that could contribute to improving interaction in various contexts. These actions were performed within the framework of an articulation project between the School of Chemical Sciences (National University of Córdoba, Córdoba) and No. 15 High School (Catamarca) called “Creating spaces of interaction for the construction of a school laboratory.” The proposal included activities carried out on social networks such as WhatsApp and Instagram and workshops held among teachers and among teachers and students. This experience has made it possible to build bonds between the members of the project by promoting egalitarian dialogue, teamwork, and the use of virtual environments by teachers and students.
format Online
id oai:ojs.revistas.unc.edu.ar:article-36097
institution Universidad Nacional de Cordoba
language spa
publishDate 2021
publisher Secretaría de Extensión Universitaria
record_format ojs
spelling oai:ojs.revistas.unc.edu.ar:article-360972021-12-17T17:04:04Z El laboratorio escolar: articulación interprovincial desde la virtualidad y presencialidad Dan Córdoba, Antonella del Valle Sterren , Vanesa Beatriz laboratory; virtuality; university extension; ICT laboratorio; virtualidad; extensión universitaria; TIC The COVID-19 pandemic has forced us to change and rethink our outreach practices. In this respect, digital tools represent an important resource that could complement and enhance face-to-face activities. In this paper, we intend to share some tools that we have used and that could contribute to improving interaction in various contexts. These actions were performed within the framework of an articulation project between the School of Chemical Sciences (National University of Córdoba, Córdoba) and No. 15 High School (Catamarca) called “Creating spaces of interaction for the construction of a school laboratory.” The proposal included activities carried out on social networks such as WhatsApp and Instagram and workshops held among teachers and among teachers and students. This experience has made it possible to build bonds between the members of the project by promoting egalitarian dialogue, teamwork, and the use of virtual environments by teachers and students.             El contexto de pandemia por coronavirus COVID-19 nos ha obligado a volver a mirar y repensar nuestras prácticas extensionistas. En este sentido, la implementación de herramientas digitales representa un recurso importante que podría complementar y potenciar las actividades presenciales. Es por ello, que en el presente trabajo pretendemos poner en común y aportar algunas herramientas que podrían contribuir a mejorar la interacción entre los integrantes durante actividades de extensión realizadas en diversos contextos. Estas acciones fueron llevadas a cabo en el marco de un proyecto de articulación interprovincial entre la Facultad de Ciencias Químicas Universidad Nacional de Córdoba (Provincia de Córdoba) y la Escuela Secundaria Nº 15 (Provincia de Catamarca), denominado “Generando espacios de interacción para la construcción de un laboratorio escolar”. La propuesta de trabajo incluyó actividades realizadas en las redes sociales WhatsApp e Instagram, y por otro lado, talleres y jornadas de trabajo entre docentes y entre docentes y estudiantes. Esta experiencia, ha permitido construir vínculos entre los integrantes promoviendo el diálogo en paridad, el trabajo en equipo y la utilización de entornos virtuales por parte de docentes y estudiantes.   Secretaría de Extensión Universitaria 2021-12-17 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36097 ExT: Revista de Extensión de la UNC; Núm. 13 (2021): Las transformaciones en las prácticas extensionistas que produjeron las políticas públicas y gubernamentales para enfrentar la pandemia de COVID-19 2796-9053 2250-7272 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36097/36308 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle laboratory; virtuality; university extension; ICT
laboratorio; virtualidad; extensión universitaria; TIC
Dan Córdoba, Antonella del Valle
Sterren , Vanesa Beatriz
El laboratorio escolar: articulación interprovincial desde la virtualidad y presencialidad
title El laboratorio escolar: articulación interprovincial desde la virtualidad y presencialidad
title_full El laboratorio escolar: articulación interprovincial desde la virtualidad y presencialidad
title_fullStr El laboratorio escolar: articulación interprovincial desde la virtualidad y presencialidad
title_full_unstemmed El laboratorio escolar: articulación interprovincial desde la virtualidad y presencialidad
title_short El laboratorio escolar: articulación interprovincial desde la virtualidad y presencialidad
title_sort el laboratorio escolar articulacion interprovincial desde la virtualidad y presencialidad
topic laboratory; virtuality; university extension; ICT
laboratorio; virtualidad; extensión universitaria; TIC
topic_facet laboratory; virtuality; university extension; ICT
laboratorio; virtualidad; extensión universitaria; TIC
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36097
work_keys_str_mv AT dancordobaantonelladelvalle ellaboratorioescolararticulacioninterprovincialdesdelavirtualidadypresencialidad
AT sterrenvanesabeatriz ellaboratorioescolararticulacioninterprovincialdesdelavirtualidadypresencialidad