Estrategias ejecutivas de búsqueda, recuperación y cambio en la fluidez verbal

Verbal fluency tasks usually divide into semantic -evoking words of a category-and phonemic -evoking words that begin with a certain letter-, and carry a limited time. Such tasks demand the intervention of word search and retrieval -which require cognitive flexibility, working memory and inhibition...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: García Coni, Ana, Vivas, Jorge
Format: Online
Language:spa
Published: Instituto de Investigaciones Psicológicas (IIPSI, Conicet-UNC) 2014
Subjects:
Online Access:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar/article/view/11520
_version_ 1811171782164480000
author García Coni, Ana
Vivas, Jorge
García Coni, Ana
Vivas, Jorge
author_facet García Coni, Ana
Vivas, Jorge
García Coni, Ana
Vivas, Jorge
author_sort García Coni, Ana
collection Portal de Revistas
description Verbal fluency tasks usually divide into semantic -evoking words of a category-and phonemic -evoking words that begin with a certain letter-, and carry a limited time. Such tasks demand the intervention of word search and retrieval -which require cognitive flexibility, working memory and inhibition (executive aspect)-and the organization, capacity and integrity of lexico-semantic memory (associative aspect). The first aspect is manifested in the amount of clusters and switches that a person can do, and the second, in the clusters size. In order to study those aspects, we administered semantic -category animals-and phonemic -letter p-verbal fluency tasks to 133 children of 1st, 3rdand 5thgrade from Mar del Plata. We found that cognitive control increased in the 3rdgrade, associated with a major fluency, but no changes were found within the associative aspect.
format Online
id oai:ojs.revistas.unc.edu.ar:article-11520
institution Universidad Nacional de Cordoba
language spa
publishDate 2014
publisher Instituto de Investigaciones Psicológicas (IIPSI, Conicet-UNC)
record_format ojs
spelling oai:ojs.revistas.unc.edu.ar:article-115202021-06-23T17:15:40Z Estrategias ejecutivas de búsqueda, recuperación y cambio en la fluidez verbal García Coni, Ana Vivas, Jorge García Coni, Ana Vivas, Jorge fluidez verbal flexibilidad cognitiva clusters switching Verbal fluency tasks usually divide into semantic -evoking words of a category-and phonemic -evoking words that begin with a certain letter-, and carry a limited time. Such tasks demand the intervention of word search and retrieval -which require cognitive flexibility, working memory and inhibition (executive aspect)-and the organization, capacity and integrity of lexico-semantic memory (associative aspect). The first aspect is manifested in the amount of clusters and switches that a person can do, and the second, in the clusters size. In order to study those aspects, we administered semantic -category animals-and phonemic -letter p-verbal fluency tasks to 133 children of 1st, 3rdand 5thgrade from Mar del Plata. We found that cognitive control increased in the 3rdgrade, associated with a major fluency, but no changes were found within the associative aspect. Las tareas de fluidez verbal suelen dividirse en semántica -evocar palabras de una categoría- y fonológica -evocar palabras que empiecen con una determinada letra-, y conllevan un tiempo limitado. En dichas tareas intervienen la búsqueda y la recuperación de palabras -lo cual requiere flexibilidad cognitiva, memoria de trabajo e inhibición (componente ejecutivo)- y la organización, capacidad e integridad del almacén léxico-semántico (componente asociativo). El primer componente se manifiesta en la cantidad de subagrupamientos (clusters) y de saltos entre ellos (switching) que un sujeto pueda hacer, y el segundo, en el tamaño de los clusters. Para estudiarlos se administraron tareas de fluidez verbal semántica (animales) y fonológica (letra p) a 133 niños de 1°, 3° y 5° año de EPB de Mar del Plata. Se halló un aumento del control cognitivo en 3er año, asociado a una mejor fluidez, pero no se encontraron cambios en el componente asociativo. Instituto de Investigaciones Psicológicas (IIPSI, Conicet-UNC) 2014-06-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar/article/view/11520 10.35670/1667-4545.v14.n1.11520 Revista Evaluar; Vol. 14 Núm. 1 (2014) 1667-4545 10.35670/1667-4545.v14.n1 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar/article/view/11520/11959 Derechos de autor 2014 Ana García Coni, Jorge Vivas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spellingShingle fluidez verbal
flexibilidad cognitiva
clusters
switching
García Coni, Ana
Vivas, Jorge
García Coni, Ana
Vivas, Jorge
Estrategias ejecutivas de búsqueda, recuperación y cambio en la fluidez verbal
title Estrategias ejecutivas de búsqueda, recuperación y cambio en la fluidez verbal
title_full Estrategias ejecutivas de búsqueda, recuperación y cambio en la fluidez verbal
title_fullStr Estrategias ejecutivas de búsqueda, recuperación y cambio en la fluidez verbal
title_full_unstemmed Estrategias ejecutivas de búsqueda, recuperación y cambio en la fluidez verbal
title_short Estrategias ejecutivas de búsqueda, recuperación y cambio en la fluidez verbal
title_sort estrategias ejecutivas de busqueda recuperacion y cambio en la fluidez verbal
topic fluidez verbal
flexibilidad cognitiva
clusters
switching
topic_facet fluidez verbal
flexibilidad cognitiva
clusters
switching
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar/article/view/11520
work_keys_str_mv AT garciaconiana estrategiasejecutivasdebusquedarecuperacionycambioenlafluidezverbal
AT vivasjorge estrategiasejecutivasdebusquedarecuperacionycambioenlafluidezverbal
AT garciaconiana estrategiasejecutivasdebusquedarecuperacionycambioenlafluidezverbal
AT vivasjorge estrategiasejecutivasdebusquedarecuperacionycambioenlafluidezverbal