Los deseos concebidos

Multiple objections frequently stated by psychoanalysts and film theorists prevent to support the analogy between cinema and dream. This analogy limits the observation of the most precise oneiric dimension of the film-work (Kuntzel), whose metamorphic mechanisms (Benjamin) share files with the dream...

Full description

Found in: Portal de Revistas
Main Author: Radiszcz, Esteban; Universidad de Chile
Format: Online
Language: spa
Published: Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad 2018
Online Access: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/eticaycine/article/view/22760
id revistas-unc.article-22760
recordtype ojs
spelling revistas-unc.article-227602019-07-31T15:45:37Z Los deseos concebidos En los intersticios de las imágenes Radiszcz, Esteban; Universidad de Chile Dream; Cinema; Cristián Sánchez; Hypnosis; Film-work Sueño; Cine; Cristián Sánchez; Hipnosis; Trabajo del film Multiple objections frequently stated by psychoanalysts and film theorists prevent to support the analogy between cinema and dream. This analogy limits the observation of the most precise oneiric dimension of the film-work (Kuntzel), whose metamorphic mechanisms (Benjamin) share files with the dream without making the film an oneiric matter. In fact, contrary to the hypnotic tyranny of the film cultural industry, the film’s oneiric dimension decentralises the image that, disseminated according to its deviation between the interstices of the images, dislocates the uniformity of the image offered by the Dream Factory (Ehrenburg). The Chilean filmmaker Cristián Sanchez’s film Los deseos concebidos shows precisely this oneiric subversion that, as much by its diegesis as by its treatment of the images, by the images and among the images, resists to make of the film “only a dream”. Múltiples objeciones impiden refrendar la muy usual analogía, tan frecuentemente sostenida en psicoanálisis y teoría cinematográfica, entre el cine y el sueño. Ella misma dificulta observar la más precisa dimensión onírica del trabajo del film, cuyas operaciones metamórficas (Benjamin) comparten expedientes con el trabajo del sueño, sin por ello hacer del cine un asunto onírico. De hecho, contraria a la tiranía hipnótica de la industria cultural cinematográfica, la dimensión onírica del film descentra la imagen que, diseminada conforme a su desvío entre los intersticios de las imágenes, disloca la uniformidad de la imagen ofrecida para su consumo por la Fábrica de sueños (Ehrenburg). Los deseos concebidos del realizador chileno Cristián Sánchez da precisamente cuenta de esta subversión onírica que, tanto por su diégesis como por su tratamiento de las imágenes, por las imágenes y entre las imágenes, se resiste a hacer del film “tan sólo un sueño”. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad 2018-07-02 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/eticaycine/article/view/22760 10.31056/2250.5415.v8.n2.22760 Ética y Cine Journal; Vol. 8, Núm. 2 (2018): Cine y Psicoanálisis: Memorias y luchas; 57-71 2250-5415 2250-5660 10.31056/2250.5415.v8.n2 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/eticaycine/article/view/22760/23052 /*ref*/Aburto Arenas, F. (2006-07). Afuera del filme: errancia, minoría y des(autor)ización en el cine de Cristián Sánchez. Nuevo texto crítico, 19-20(37-40) : 93-107 ; doi : 10.1353/ntc.2006.0021. /*ref*/Adorno, Th. & Horkheimer, M. (1947[1944]). Dialéctica de la ilustración. Fragmentos filosóficos. Madrid : Trotta, 1998. /*ref*/Allendy, R. (1927). La valeur psychologique de l’image. In P. MacOrlan, A. Beugler, C. Dullin et R. Allendy (eds.), L’art cinématographique (pp. 75–103). Paris : Libraire Félix Alcan /*ref*/Bellour, R. (2009). Le corps du cinéma : hypnoses, émotions, animalités. Paris : P.O.L.. /*ref*/Benjamin, W. (1955 [1939]). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. In W. Benjamin, Discursos interrumpidos I (pp. 15-57). Bs. Aires : Taurus, 1989. /*ref*/Boudry, J.-L. (1978). L’effet cinéma. Paris : Éditions Albatros. /*ref*/Cavallo, A. (1999). El mundo secreto del secuestro. Nuevo texto cri?tico, 2006-07, 19-20(37-40) : 291-295 ; doi: 10.1353/ntc.2006.0005. /*ref*/Checchia, M. (2015). Poder e política na clínica psicanalítica. Sao Paulo : Annablume. /*ref*/Civitarese, G. (2013). Le rêve nécessaire. Nouvelles théories et nouvelles techniques de l’interprétation en psychanalyse. Paris : Ithaque, 2015. /*ref*/Clair, R. (1951). Réflexion faite. Paris : Gallimard. Deleuze, G. (1985). L’image-temps. Cinéma 2. Paris : Les Éditions de Minuit. /*ref*/Eberwein, R. T. (1984). Film and the Dream Screen: a sleep and a forgetting. Princeton, NJ : Princeton Univ. Press. /*ref*/Ehrenburg, I. (1931). La fábrica de sueños. Barcelona : Melusina, 2008. /*ref*/Epstein, J. (1947). Le cinéma du diable. Paris : Melot. /*ref*/Farges, J. (1975). L’image d’un corps. Communications, 23 : 88-95; doi : 10.3406/comm.1975.1351. /*ref*/Freud, S. (1889). Reseña de August Forel, Der Hypnotismus. In S. Freud, Obras completas (vol. 1, pp. 95-110). Bs. Aires: Amorrortu, 1991. /*ref*/Freud, S. (1900). La interpretación de los sueños. In S. Freud, Obras completas (vols. 4-5). Bs. Aires : Amorrortu, 1991. /*ref*/Freud, S. (1921). Psicología de las masas y análisis del yo. In S. Freud, Obras completas (vol. 18, pp. 63-136). Bs. Aires : Amorrortu, 1992. /*ref*/Freud, S. (1925). Lettre à Ferenczi du 14 août 1925. In S. Freud et S. Ferenczi, Correspondance 1920-1933. Les années douloureuses. Paris : Calmann- Levy, 2000. /*ref*/Gabbard, G. O. (2001). Psychoanalysis and film. London, New York : Karnac. /*ref*/Gay, P. (1988). Freud. Una vida de nuestro tiempo. Bs. Aires: Paidós, 1990. /*ref*/Hughes, C. J. P. (1930). Dreams and films. In J. Donald, A. Friedberg et L. Marcus (eds.), Close Up 1927-1933. Cinema and modernism (pp. 260-262). Princeton, NJ : Princeton Univ. Press, 1998. /*ref*/Kafka, F. (1925). El proceso. Madrid : Alianza Editorial, 2013. /*ref*/Kawin, B. F. (1978). Mindscreen: Bergman, Godard, and first-person film. Princeton, NJ : Princeton Univ. Press. /*ref*/Kuntzel, T. (1972). Le travail du film. Communications, 19 : 25-39; doi : 10.3406/comm.1972.1279. /*ref*/Kuntzel, T. (1975). Le travail du film, 2. Communications, 23: 136-189 ; doi : 10.3406/comm.1975.1355. /*ref*/Lacan, J. (1968). La psychanalyse dans ses rapports à la réalité. In J. Lacan, Autres écrits (pp. 351-59). Paris : Seuil, 2001. /*ref*/Lacan, J. (1974). Préface à L’éveil du printemps. In J. Lacan, Autres écrits (pp. 561-564). Paris : Seuil, 2001. /*ref*/Lébovici, S. (1949). Psychanalyse et cinéma. Revue internationale de filmologie, 2(5) : 49-56. /*ref*/Lechner, N. (1982). La lucha por el orden. In N. Lechner, Obras escogidas 1 (pp. 275-293). Santiago : LOM, 2006. /*ref*/Lentzner, J. R. et Ross, D. R. (2005). The dreams that blister sleep: latent content and cinematic form in Mulholland Drive. /*ref*/American Imago, 62(1) : 101-123 ; doi : 10.1353/aim.2005.0016. Leyton, C. (2015). Geopolítica y ciudad gueto: erradicaciones eugenésicas en la dictadura militar: Santiago de Chile 1973-1990. En R. Aceituno et R. Valenzuela, Golpe 2013-1973 (pp. 190-212). Santiago : El Buen Aire. /*ref*/Marinelli, L. (2006). Screening wish theories : dream psychologies and early cinema. Science in context, 19 : 87-110 ; doi : 10.1017/S0269889705000773. /*ref*/Martin, M. (2012). La poétique du rêve du point de vue d’une théorie des effets. Autour d’une configuration originaire. In M. Martin et L. Schifano (dirs.), Rêve et cinéma : mouvances théoriques autour d’un champ créatif (pp. 63-85). Nanterre : Presses universitaires de Paris Nanterre ; doi: 10.4000/books.pupo.3493. /*ref*/Metz, C. (1975). Le film de fiction et son spectateur. Communications, 23 : 108-135 ; doi : 10.3406/comm.1975.1354. /*ref*/Metz, C. (1977). Le signifiant imaginaire. Psychanalyse et cinéma. Paris : Bourgois, 2002. /*ref*/Michel, R. (2010-11). Dumme Dinge : Freud cinéphobe ?. Savoirs et clinique, 12 : 58-68 ; doi : 10.3917/sc.012.0058. /*ref*/Mitry, J. (1963). Esthétique et psychologie du cinéma. Paris : Editions du Cerf, 2009. /*ref*/Morel, G. (2011). «This is the girl ». Sobre Mulholland Dirve (2001), de David Lynch. In G. Morel, Pantallas y sueños. Ensayos psicoanalíticos sobre la imagen en movimiento (pp. 55-75). Barcelona : Ediciones S&P. /*ref*/Morin, E. (1956). Le cinéma ou l’homme imaginaire. Essai d’anthropologie. Paris : Les éditions de Minuit, 1978. Moulian. T. (1997). Chile actual : anatomía de un mito. Santiago : LOM, 2002. /*ref*/Nunberg, H. et Federn, E. (eds.) (1962). Las reuniones de los miércoles. Actas de la Sociedad Psicoanalítica de Viena. Volumen 1: 1906-1908. Bs. Aires : Nueva Visión, 1979. /*ref*/Plaza, V. (2004). Sobre Los Deseos Concebidos. Nuevo texto cri?tico, 2006-07, 19-20(37-40) : 297-308 ; doi : 10.1353/ntc.2006.0012. /*ref*/Radiszcz, E. (2005). Corte del ojo y montaje de la mirada. Anotaciones sobre «Un perro andaluz » de Luis Buñuel. Actualidad Psicológica, Enero, 4(32) : 2-7. /*ref*/Rancière, J. (2003). Le destin des images. Paris : La Fabrique. /*ref*/Rodriguez, A. (1983). Cómo gobernar las ciudades o principados que se regían por sus propias leyes antes de ser ocupados. In A. Rodriguez et P. Rodriguez (eds.), Santiago, una ciudad neoliberal (pp. 81-109). Quito : OLACCHI, 2009. /*ref*/Ruffinelli, J. (2006-07). El cine nómada: el «fuera de lugar » en la obra de Cristián Sánchez. Nuevo texto crítico, 19-20(37-40) : 15-42; doi : 10.1353/ntc.2006.0007. /*ref*/Ruffinelli, J. (2006-07b). El deseo de desear: diálogo con Cristián Sánchez. Nuevo texto crítico, 19-20(37-40) : 43-91 ; doi : 10.1353/ntc.2006.0014. /*ref*/Saalschutz, L. (1929). The film in its relation to the unconscious. In J. Donald, A. Friedberg et L. Marcus (eds.), Close Up 1927 1933. /*ref*/Cinema and modernism (pp. 256-260). Princeton, NJ : Princeton University Press, 1998. /*ref*/Sachs, H. (1928). Film psychology. In J. Donald, A. Friedberg et L. Marcus (eds.), Close Up 1927-1933. Cinema and modernism (pp. 252-254). Princeton, NJ : Princeton Univ. Press, 1998. /*ref*/Sánchez, C. (1979). El trabajo del filme. Nuevo texto crítico, 2006-07, 19-20(37-40) : 225-228 ; doi : 10.1353/ntc.2006.0010 /*ref*/Sánchez, C. (1984). Ese oscuro objeto del deseo. Nuevo texto crítico, 2006-07, 19-20(37-40) : 125-128 ; doi :10.1353/ntc.2006.0018. /*ref*/Sánchez, C. (1987). Pourquoi filmez vous? Nuevo texto crítico, 19-20(37-40) : 223-224 ; doi : 10.1353/ntc.2006.0003. /*ref*/Sánchez, C. (1990). El discreto encanto de la burguesía. Nuevo texto crítico, 2006-07, 19-20(37-40) : 133-135 ; doi : 10.1353/ ntc.2006.0002. /*ref*/Sánchez, C. (1990b). Las tres coronas del marinero. Nuevo texto crítico, 2006-07, 19-20(37-40) : 139-141 ; doi : 10.1353/ntc.2006.0023. /*ref*/Sánchez, C. (2002). El cine de Raúl Ruiz : el progreso del tiempo. Nuevo texto crítico, 2006-07, 19-20(37-40) : 213-218 ; doi : 10.1353/ntc.2006.0034. /*ref*/Sánchez, C. (2002). La misteriosa transparencia de Buñuel. Nuevo texto crítico, 2006-07, 19-20(37-40) : 179-187 ; doi : 10.1353/ ntc.2006.0006. /*ref*/Sánchez, C. (2006-07). Aspectos fundamentales de mi cine. Nuevo texto crítico, 19-20(37-40) : 159-161 ; doi : 10.1353/ntc.2006.0037 /*ref*/Sánchez, C. (2006-07b). El viento sopla a favor de Bresson. Nuevo texto crítico, 2006-07, 19-20(37-40) : 163-178 ; doi : 10.1353/ ntc.2006.0045. /*ref*/Wedeking, F. (1891). L’éveil du printemps. Tragedie enfantine. Paris : Gallimard, 1983. /*ref*/Wittgenstein, L. (1953). Investigaciones filosóficas. Madrid : Trotta, 2017. /*ref*/Wittgenstein, L. (1980). Observaciones sobre la filosofía de la psicología. México DF : Instituto de Investigaciones filosóficas UNAM, 2007. Copyright (c) 2018 Ética&Cine Journal
institution Universidad Nacional de Córdoba
collection Portal de Revistas
language spa
format Online
author Radiszcz, Esteban; Universidad de Chile
spellingShingle Radiszcz, Esteban; Universidad de Chile
Los deseos concebidos
author_sort Radiszcz, Esteban; Universidad de Chile
title Los deseos concebidos
title_short Los deseos concebidos
title_full Los deseos concebidos
title_fullStr Los deseos concebidos
title_full_unstemmed Los deseos concebidos
title_sort los deseos concebidos
description Multiple objections frequently stated by psychoanalysts and film theorists prevent to support the analogy between cinema and dream. This analogy limits the observation of the most precise oneiric dimension of the film-work (Kuntzel), whose metamorphic mechanisms (Benjamin) share files with the dream without making the film an oneiric matter. In fact, contrary to the hypnotic tyranny of the film cultural industry, the film’s oneiric dimension decentralises the image that, disseminated according to its deviation between the interstices of the images, dislocates the uniformity of the image offered by the Dream Factory (Ehrenburg). The Chilean filmmaker Cristián Sanchez’s film Los deseos concebidos shows precisely this oneiric subversion that, as much by its diegesis as by its treatment of the images, by the images and among the images, resists to make of the film “only a dream”.
publisher Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad
publishDate 2018
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/eticaycine/article/view/22760
_version_ 1640704649789964288
score 13.593876