Performance on a pertinence and inclusion relationship identification task in young adults

Current research data on identifying analogies between word pairs has often overlooked the implications of the type of relations used. However, although the identification of different types of relations clearly involves distinct processes, not enough attention has been given to the identification o...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Parra Cuamba, Imelda, Villuendas González, Erwin Rogelio
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Nacional de Córdoba 2014
Subjects:
Online Access:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/article/view/5547
_version_ 1802292435157516288
author Parra Cuamba, Imelda
Villuendas González, Erwin Rogelio
author_facet Parra Cuamba, Imelda
Villuendas González, Erwin Rogelio
author_sort Parra Cuamba, Imelda
collection Portal de Revistas
description Current research data on identifying analogies between word pairs has often overlooked the implications of the type of relations used. However, although the identification of different types of relations clearly involves distinct processes, not enough attention has been given to the identification of these differences. This study aimed to compare two semantic relations (analogies of belonging and inclusion) regarding the accuracy and response time in identification. 79 college students (age 18-26) participated. Data analysis revealed a better performance and reduced response time to detect analogies of the belonging type. The theoretical implications of these findings are discussed.
format Online
id oai:ojs.revistas.unc.edu.ar:article-5547
institution Universidad Nacional de Cordoba
language spa
publishDate 2014
publisher Universidad Nacional de Córdoba
record_format ojs
spelling oai:ojs.revistas.unc.edu.ar:article-55472019-05-27T16:15:25Z Performance on a pertinence and inclusion relationship identification task in young adults Identificación de analogías de pertenencia e inclusión en adultos jóvenes Parra Cuamba, Imelda Villuendas González, Erwin Rogelio analogía analogía verbal identificación de relaciones relaciones semánticas analogy verbal analogy analogies identification semantic relations Current research data on identifying analogies between word pairs has often overlooked the implications of the type of relations used. However, although the identification of different types of relations clearly involves distinct processes, not enough attention has been given to the identification of these differences. This study aimed to compare two semantic relations (analogies of belonging and inclusion) regarding the accuracy and response time in identification. 79 college students (age 18-26) participated. Data analysis revealed a better performance and reduced response time to detect analogies of the belonging type. The theoretical implications of these findings are discussed. Los trabajos que se tienen hasta el momento sobre identificación de relaciones entre pares de estímulos no han explorado de manera exhaustiva las implicaciones del uso de distintos tipos de relaciones. Además, no se ha considerado la posibilidad de que la identificación de distintos tipos de relaciones implique distintos procesos, o grados de dificultad que afecten la codificación del estímulo y la inferencia que se hace para su identificación. El presente estudio tuvo como objetivo comparar dos relaciones semánticas (relaciones de pertenencia y de inclusión) en cuanto a la precisión y tiempo de respuesta en su identificación. Participaron 79 estudiantes universitarios de 18 a 26 años. Se encontró un mejor rendimiento y menor tiempo de respuesta para identificar relaciones de pertenencia en comparación con las relaciones de inclusión. Se discuten las implicaciones teóricas de los hallazgos. Universidad Nacional de Córdoba 2014-08-28 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion estudio cuasi experimental transversal de comparación entre condiciones application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/article/view/5547 Argentinean Journal of Behavioral Sciences; Vol. 6 No. 2 (2014): Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento; 44-54 Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento; Vol. 6 Núm. 2 (2014): Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento; 44-54 1852-4206 10.32348/1852.4206.v6.n2 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/article/view/5547/Parra Derechos de autor 2014 Imelda Parra Cuamba, Erwin Rogelio Villuendas González
spellingShingle analogía
analogía verbal
identificación de relaciones
relaciones semánticas
analogy
verbal analogy
analogies identification
semantic relations
Parra Cuamba, Imelda
Villuendas González, Erwin Rogelio
Performance on a pertinence and inclusion relationship identification task in young adults
title Performance on a pertinence and inclusion relationship identification task in young adults
title_alt Identificación de analogías de pertenencia e inclusión en adultos jóvenes
title_full Performance on a pertinence and inclusion relationship identification task in young adults
title_fullStr Performance on a pertinence and inclusion relationship identification task in young adults
title_full_unstemmed Performance on a pertinence and inclusion relationship identification task in young adults
title_short Performance on a pertinence and inclusion relationship identification task in young adults
title_sort performance on a pertinence and inclusion relationship identification task in young adults
topic analogía
analogía verbal
identificación de relaciones
relaciones semánticas
analogy
verbal analogy
analogies identification
semantic relations
topic_facet analogía
analogía verbal
identificación de relaciones
relaciones semánticas
analogy
verbal analogy
analogies identification
semantic relations
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/article/view/5547
work_keys_str_mv AT parracuambaimelda performanceonapertinenceandinclusionrelationshipidentificationtaskinyoungadults
AT villuendasgonzalezerwinrogelio performanceonapertinenceandinclusionrelationshipidentificationtaskinyoungadults
AT parracuambaimelda identificaciondeanalogiasdepertenenciaeinclusionenadultosjovenes
AT villuendasgonzalezerwinrogelio identificaciondeanalogiasdepertenenciaeinclusionenadultosjovenes