Análisis del Programa de gobierno de Apruebo Dignidad en educación superior. Continuidades y rupturas de las políticas de educación chilena

This article examines the proposals for higher education in the government program of Apruebo Dignidad, which led Gabriel Boric  to the presidency of Chile, addressing three critical dimensions: endogenous and exogenous privatization, defined by Ball and Youdell (2007), and the economizatio...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bustos Fuentes, Eduardo
Format: Online
Language:spa
Published: Centro de Estudios Avanzados 2024
Subjects:
Online Access:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/restudios/article/view/46177
_version_ 1808111150553890816
author Bustos Fuentes, Eduardo
author_facet Bustos Fuentes, Eduardo
author_sort Bustos Fuentes, Eduardo
collection Portal de Revistas
description This article examines the proposals for higher education in the government program of Apruebo Dignidad, which led Gabriel Boric  to the presidency of Chile, addressing three critical dimensions: endogenous and exogenous privatization, defined by Ball and Youdell (2007), and the economization of higher education according to Brown (2017). In a regional context marked by the end of  the «Cycle of Challenge to Neoliberalism in Latin America» (CINAL) and the possible advent of a new progressive cycle, the analysis  highlights the substantial privatization of the Chilean educational system compared to other Latin American countries and questions  the effectiveness of the proposed measures to alter this dynamic. In this line, the proposals would not significantly  modify the existing forms of privatization nor move away from an economized approach. Both continuities and ruptures with  previous policies are identified, but it is concluded that, although there are efforts to moderate some aspects of privatization, the  government program’s proposals do not imply a significant transformation of the higher education system in Chile.  
format Online
id oai:ojs.revistas.unc.edu.ar:article-46177
institution Universidad Nacional de Cordoba
language spa
publishDate 2024
publisher Centro de Estudios Avanzados
record_format ojs
spelling oai:ojs.revistas.unc.edu.ar:article-461772024-08-22T12:03:43Z Análisis del Programa de gobierno de Apruebo Dignidad en educación superior. Continuidades y rupturas de las políticas de educación chilena Bustos Fuentes, Eduardo Privatización endógena Privatización exógena Economización Educación superior This article examines the proposals for higher education in the government program of Apruebo Dignidad, which led Gabriel Boric  to the presidency of Chile, addressing three critical dimensions: endogenous and exogenous privatization, defined by Ball and Youdell (2007), and the economization of higher education according to Brown (2017). In a regional context marked by the end of  the «Cycle of Challenge to Neoliberalism in Latin America» (CINAL) and the possible advent of a new progressive cycle, the analysis  highlights the substantial privatization of the Chilean educational system compared to other Latin American countries and questions  the effectiveness of the proposed measures to alter this dynamic. In this line, the proposals would not significantly  modify the existing forms of privatization nor move away from an economized approach. Both continuities and ruptures with  previous policies are identified, but it is concluded that, although there are efforts to moderate some aspects of privatization, the  government program’s proposals do not imply a significant transformation of the higher education system in Chile.   Este artículo examina las propuestas para la educación superior del programa de gobierno de Apruebo Dignidad, que llevó a Gabriel Boric a la presidencia de Chile, abordando tres dimensiones críticas: privatización endógena y exógena, definidas por Ball y Youdell  (2007), y la economización de la educación superior según Brown (2017). En un contexto regional marcado por el cierre del «Ciclo de  impugnación al neoliberalismo en América Latina» (CINAL) y el posible advenimiento de un nuevo ciclo progresista, el análisis  destaca la sustancial privatización del sistema educativo chileno en comparación con otros países latinoamericanos y cuestiona la  efectividad de las medidas propuestas para alterar esta dinámica. En esta línea, las propuestas no modificarían significativamente  las formas de privatización existentes ni se alejan de un enfoque economizado. Se identifican tanto continuidades como rupturas  con políticas anteriores, pero se concluye que, aunque hay esfuerzos para moderar algunos aspectos de la privatización, las  propuestas del programa de gobierno no implican una transformación significativa del sistema educativo superior en Chile.  Centro de Estudios Avanzados 2024-08-19 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/restudios/article/view/46177 Estudios digital; Núm. 52 (2024): Las universidades públicas en América Latina: tensiones y desafíos; 103-119 1852-1568 0328-185X 10.31050/re.vi52 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/restudios/article/view/46177/46344 https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
spellingShingle Privatización endógena
Privatización exógena
Economización
Educación superior
Bustos Fuentes, Eduardo
Análisis del Programa de gobierno de Apruebo Dignidad en educación superior. Continuidades y rupturas de las políticas de educación chilena
title Análisis del Programa de gobierno de Apruebo Dignidad en educación superior. Continuidades y rupturas de las políticas de educación chilena
title_full Análisis del Programa de gobierno de Apruebo Dignidad en educación superior. Continuidades y rupturas de las políticas de educación chilena
title_fullStr Análisis del Programa de gobierno de Apruebo Dignidad en educación superior. Continuidades y rupturas de las políticas de educación chilena
title_full_unstemmed Análisis del Programa de gobierno de Apruebo Dignidad en educación superior. Continuidades y rupturas de las políticas de educación chilena
title_short Análisis del Programa de gobierno de Apruebo Dignidad en educación superior. Continuidades y rupturas de las políticas de educación chilena
title_sort analisis del programa de gobierno de apruebo dignidad en educacion superior continuidades y rupturas de las politicas de educacion chilena
topic Privatización endógena
Privatización exógena
Economización
Educación superior
topic_facet Privatización endógena
Privatización exógena
Economización
Educación superior
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/restudios/article/view/46177
work_keys_str_mv AT bustosfuenteseduardo analisisdelprogramadegobiernodeapruebodignidadeneducacionsuperiorcontinuidadesyrupturasdelaspoliticasdeeducacionchilena