Análisis de la Escala de Bienestar Psicológico para Adultos usando el modelo de respuesta graduada
The Psychological Well-Being Scale for Adults (BIEPS-A) was proposed as a multidimensional measure of psychological well-being. The present study hypothesized that the BIEPS-A is an essentially unidimensional measure and, therefore, can be analysed with unidimensional item response theory models. We...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Online |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Nacional de Córdoba
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/article/view/32224 |
_version_ | 1811171577789677568 |
---|---|
author | Valencia, Pablo D. Alvarez, Naomi |
author_facet | Valencia, Pablo D. Alvarez, Naomi |
author_sort | Valencia, Pablo D. |
collection | Portal de Revistas |
description | The Psychological Well-Being Scale for Adults (BIEPS-A) was proposed as a multidimensional measure of psychological well-being. The present study hypothesized that the BIEPS-A is an essentially unidimensional measure and, therefore, can be analysed with unidimensional item response theory models. We examined data from 1016 Peruvian undergraduates (Mage = 20.56, 50% women) and found support for our unidimensionality hypothesis. Thus, the graded response model was applied to the BIEPS-A items. All of them performed acceptably only at low levels of the construct, while they performed poorly at average and higher levels of psychological well-being. The implications of these findings are discussed and suggestions for future developments are also offered. |
format | Online |
id | oai:ojs.revistas.unc.edu.ar:article-32224 |
institution | Universidad Nacional de Cordoba |
language | spa |
publishDate | 2023 |
publisher | Universidad Nacional de Córdoba |
record_format | ojs |
spelling | oai:ojs.revistas.unc.edu.ar:article-322242023-04-30T00:44:53Z Análisis de la Escala de Bienestar Psicológico para Adultos usando el modelo de respuesta graduada Valencia, Pablo D. Alvarez, Naomi Psychological well-being psychometrics item response theory positive psychology psicometría teoría de respuesta al ítem psicología positiva bienestar psicológico The Psychological Well-Being Scale for Adults (BIEPS-A) was proposed as a multidimensional measure of psychological well-being. The present study hypothesized that the BIEPS-A is an essentially unidimensional measure and, therefore, can be analysed with unidimensional item response theory models. We examined data from 1016 Peruvian undergraduates (Mage = 20.56, 50% women) and found support for our unidimensionality hypothesis. Thus, the graded response model was applied to the BIEPS-A items. All of them performed acceptably only at low levels of the construct, while they performed poorly at average and higher levels of psychological well-being. The implications of these findings are discussed and suggestions for future developments are also offered. La Escala de Bienestar Psicológico para Adultos (BIEPS-A) fue propuesta como una medida multidimensional de bienestar psicológico. El presente estudio planteó la hipótesis de que la escala BIEPS-A es una medida esencialmente unidimensional y, por lo tanto, puede analizarse con modelos unidimensionales de la teoría de respuesta a los ítems. Examinamos datos de 1016 estudiantes universitarios peruanos (Medad = 20.56, 50 % mujeres) y encontramos apoyo para nuestra hipótesis de unidimensionalidad. Por lo tanto, el modelo de respuesta graduada se aplicó a los ítems de la escala BIEPS-A. Todos ellos funcionaron de manera aceptable solo a niveles bajos del constructo, mientras que se desempeñaron mal a niveles promedio y más altos de bienestar psicológico. Se discuten las implicaciones de estos hallazgos y también se ofrecen sugerencias para futuros desarrollos. Universidad Nacional de Córdoba 2023-04-29 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/article/view/32224 10.32348/1852.4206.v15.n1.32224 Argentinean Journal of Behavioral Sciences; Vol. 15 No. 1 (2023): Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento ; 57-69 Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento; Vol. 15 Núm. 1 (2023): Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento ; 57-69 1852-4206 10.32348/1852.4206.v15.n1 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/article/view/32224/41170 Derechos de autor 2023 Pablo D. Valencia, Naomi Alvarez http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spellingShingle | Psychological well-being psychometrics item response theory positive psychology psicometría teoría de respuesta al ítem psicología positiva bienestar psicológico Valencia, Pablo D. Alvarez, Naomi Análisis de la Escala de Bienestar Psicológico para Adultos usando el modelo de respuesta graduada |
title | Análisis de la Escala de Bienestar Psicológico para Adultos usando el modelo de respuesta graduada |
title_full | Análisis de la Escala de Bienestar Psicológico para Adultos usando el modelo de respuesta graduada |
title_fullStr | Análisis de la Escala de Bienestar Psicológico para Adultos usando el modelo de respuesta graduada |
title_full_unstemmed | Análisis de la Escala de Bienestar Psicológico para Adultos usando el modelo de respuesta graduada |
title_short | Análisis de la Escala de Bienestar Psicológico para Adultos usando el modelo de respuesta graduada |
title_sort | analisis de la escala de bienestar psicologico para adultos usando el modelo de respuesta graduada |
topic | Psychological well-being psychometrics item response theory positive psychology psicometría teoría de respuesta al ítem psicología positiva bienestar psicológico |
topic_facet | Psychological well-being psychometrics item response theory positive psychology psicometría teoría de respuesta al ítem psicología positiva bienestar psicológico |
url | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/article/view/32224 |
work_keys_str_mv | AT valenciapablod analisisdelaescaladebienestarpsicologicoparaadultosusandoelmodeloderespuestagraduada AT alvareznaomi analisisdelaescaladebienestarpsicologicoparaadultosusandoelmodeloderespuestagraduada |