Saberes ambientales y extensión como sustrato de las prácticas integrales

The growing deterioration of the environment as a result of the globalized extractivist policy, has led to an environmental crisis. It is a crisis of knowledge and of ways to understand, explain and manage the environment. This crisis is a crisis of the hegemonic epistemologies, imposed by cartesian...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Zavaro Pérez, Carlos A.
Format: Online
Language:spa
Published: Secretaría de Extensión Universitaria 2020
Subjects:
Online Access:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/30566
_version_ 1811171976520138752
author Zavaro Pérez, Carlos A.
author_facet Zavaro Pérez, Carlos A.
author_sort Zavaro Pérez, Carlos A.
collection Portal de Revistas
description The growing deterioration of the environment as a result of the globalized extractivist policy, has led to an environmental crisis. It is a crisis of knowledge and of ways to understand, explain and manage the environment. This crisis is a crisis of the hegemonic epistemologies, imposed by cartesian heritage. Considering this phenomenon, we need to generate new logics which could allow us to create new perspectives and readings, without resigning the disciplinary knowledge, but making it possible to integrate new readings and theoretical frameworks instead. In this context, University can train future generations of professionals, encouraging the integration of environmental knowledge into the curriculum, rescuing their historical traditions and articulating academic background with popular knowledge and experiences. University outreach is the substrate which could guarantee a situated practice, allowing the integration of academic functions, methodologies and knowledge as a path leading to a socially sustainable environment.
format Online
id oai:ojs.revistas.unc.edu.ar:article-30566
institution Universidad Nacional de Cordoba
language spa
publishDate 2020
publisher Secretaría de Extensión Universitaria
record_format ojs
spelling oai:ojs.revistas.unc.edu.ar:article-305662020-10-19T23:41:06Z Saberes ambientales y extensión como sustrato de las prácticas integrales Zavaro Pérez, Carlos A. environmental rationality; critical extensión; epistemology; knowledge racionalidad ambiental; extensión crítica; epistemología; saberes The growing deterioration of the environment as a result of the globalized extractivist policy, has led to an environmental crisis. It is a crisis of knowledge and of ways to understand, explain and manage the environment. This crisis is a crisis of the hegemonic epistemologies, imposed by cartesian heritage. Considering this phenomenon, we need to generate new logics which could allow us to create new perspectives and readings, without resigning the disciplinary knowledge, but making it possible to integrate new readings and theoretical frameworks instead. In this context, University can train future generations of professionals, encouraging the integration of environmental knowledge into the curriculum, rescuing their historical traditions and articulating academic background with popular knowledge and experiences. University outreach is the substrate which could guarantee a situated practice, allowing the integration of academic functions, methodologies and knowledge as a path leading to a socially sustainable environment. El creciente deterioro del ambiente como resultado de una política extractivista globalizada ha conducido no sólo a una crisis ambiental sin precedentes, sino también a una crisis de la racionalidad y de las epistemologías hegemónicas impuestas por la herencia cartesiana que interpela el modo de conocer, explicar y gestionar nuestro entorno. Ante este fenómeno se impone la necesidad de transitar nuevas lógicas que permitan construir miradas novedosas, que sin renunciar a los saberes disciplinares, posibiliten la integración de nuevas lecturas y marcos teóricos de referencia. La universidad, en este contexto, podría jugar un rol protagónico en la formación de las futuras generaciones, en tanto fomente la inserción de los saberes ambientales en la currícula, rescatando sus tradiciones históricas y articulando la formación académica con los saberes populares. En este sentido, la extensión, constituye un sustrato que permite facilitar una práctica situada capaz de fomentar la integración de funciones académicas, metodologías y saberes eclécticos, como camino hacia un entorno socialmente sustentable. Secretaría de Extensión Universitaria 2020-10-19 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/30566 ExT: Revista de Extensión de la UNC; Núm. 12 (2020): El género, el ambiente y la economía del conocimiento (2) 2796-9053 2250-7272 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/30566/31312 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle environmental rationality; critical extensión; epistemology; knowledge
racionalidad ambiental; extensión crítica; epistemología; saberes
Zavaro Pérez, Carlos A.
Saberes ambientales y extensión como sustrato de las prácticas integrales
title Saberes ambientales y extensión como sustrato de las prácticas integrales
title_full Saberes ambientales y extensión como sustrato de las prácticas integrales
title_fullStr Saberes ambientales y extensión como sustrato de las prácticas integrales
title_full_unstemmed Saberes ambientales y extensión como sustrato de las prácticas integrales
title_short Saberes ambientales y extensión como sustrato de las prácticas integrales
title_sort saberes ambientales y extension como sustrato de las practicas integrales
topic environmental rationality; critical extensión; epistemology; knowledge
racionalidad ambiental; extensión crítica; epistemología; saberes
topic_facet environmental rationality; critical extensión; epistemology; knowledge
racionalidad ambiental; extensión crítica; epistemología; saberes
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/30566
work_keys_str_mv AT zavaroperezcarlosa saberesambientalesyextensioncomosustratodelaspracticasintegrales