Teaching and learning programming. Towards the state of the art

There is a worldwide tendency to include the learning of Computer Science, and particularly programming, at increasingly early stages of formal education. Argentina is not the exception. In this context, what are the proposals focused on teaching and learning programming at the national level? What...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Astudillo, Gustavo, Bast, Silvia
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología 2020
Subjects:
Online Access:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/27452
_version_ 1811171106820718592
author Astudillo, Gustavo
Bast, Silvia
author_facet Astudillo, Gustavo
Bast, Silvia
author_sort Astudillo, Gustavo
collection Portal de Revistas
description There is a worldwide tendency to include the learning of Computer Science, and particularly programming, at increasingly early stages of formal education. Argentina is not the exception. In this context, what are the proposals focused on teaching and learning programming at the national level? What is the pedagogical model that supports them? Which tools do they use? What has been the impact of their implementation? The answers to these questions allow us to define the state of the art on the teaching and learning of programming in Argentina. This article presents the first results obtained from a systematic review of 49 publications on the subject, the definition of a set of analysis criteria and their application to the selected proposals.
format Online
id oai:ojs.revistas.unc.edu.ar:article-27452
institution Universidad Nacional de Cordoba
language spa
publishDate 2020
publisher Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología
record_format ojs
spelling oai:ojs.revistas.unc.edu.ar:article-274522021-09-21T21:32:17Z Teaching and learning programming. Towards the state of the art Enseñanza y aprendizaje de programación. Hacia un estado del arte Astudillo, Gustavo Bast, Silvia computer programing; teaching; learning; state of the art programación de computadoras; enseñanza; aprendizaje; estado del arte There is a worldwide tendency to include the learning of Computer Science, and particularly programming, at increasingly early stages of formal education. Argentina is not the exception. In this context, what are the proposals focused on teaching and learning programming at the national level? What is the pedagogical model that supports them? Which tools do they use? What has been the impact of their implementation? The answers to these questions allow us to define the state of the art on the teaching and learning of programming in Argentina. This article presents the first results obtained from a systematic review of 49 publications on the subject, the definition of a set of analysis criteria and their application to the selected proposals. A nivel mundial se tiende a incluir el aprendizaje de las ciencias de la computación, y la programación en particular, en instancias cada vez más tempranas de la educación formal. Argentina no es ajena a este proceso. En este contexto, ¿cuáles son las propuestas a nivel nacional que se enfocan en la enseñanza y el aprendizaje de la programación? ¿Cuál es el modelo pedagógico que las sustenta? ¿Qué herramientas utilizan? ¿Qué impacto ha tenido su implementación? Las respuestas a estas preguntas permiten avanzar en la configuración de un estado del arte sobre la enseñanza y el aprendizaje de la programación en Argentina. Este trabajo presenta los primeros resultados obtenidos a partir de la revisión sistemática de 49 publicaciones sobre la temática, así como la definición de un conjunto de criterios de análisis y su aplicación a las propuestas seleccionadas. Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología 2020-01-12 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/27452 10.60020/1853-6530.v11.n20.27452 Virtuality, Education and Science; Vol. 11 No. 20; 138-155 Virtualidad, Educación y Ciencia; Vol. 11 Núm. 20; 138-155 1853-6530 10.60020/1853-6530.v11.n20 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/27452/29020 Derechos de autor 2020 Gustavo Astudillo, Silvia Bast
spellingShingle computer programing; teaching; learning; state of the art
programación de computadoras; enseñanza; aprendizaje; estado del arte
Astudillo, Gustavo
Bast, Silvia
Teaching and learning programming. Towards the state of the art
title Teaching and learning programming. Towards the state of the art
title_alt Enseñanza y aprendizaje de programación. Hacia un estado del arte
title_full Teaching and learning programming. Towards the state of the art
title_fullStr Teaching and learning programming. Towards the state of the art
title_full_unstemmed Teaching and learning programming. Towards the state of the art
title_short Teaching and learning programming. Towards the state of the art
title_sort teaching and learning programming towards the state of the art
topic computer programing; teaching; learning; state of the art
programación de computadoras; enseñanza; aprendizaje; estado del arte
topic_facet computer programing; teaching; learning; state of the art
programación de computadoras; enseñanza; aprendizaje; estado del arte
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/27452
work_keys_str_mv AT astudillogustavo teachingandlearningprogrammingtowardsthestateoftheart
AT bastsilvia teachingandlearningprogrammingtowardsthestateoftheart
AT astudillogustavo ensenanzayaprendizajedeprogramacionhaciaunestadodelarte
AT bastsilvia ensenanzayaprendizajedeprogramacionhaciaunestadodelarte