Software implementation in the engineering teaching: an experience at the National Technological University Venado Tuerto Regional

The results of a 3-year (2016-20018) research Project, on the application of the SolidWorks® software package in the areas of mechanics, heat and fluids and electromagnetism of the Electromechanical Engineering of the Venado Tuerto Regional Faculty of the National Technological University, Argentina...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Giraudo, Germán, Papa, Mara, Mancinelli, Beatriz, Clérici, Lucas, Prevosto, Leandro
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología 2018
Subjects:
Online Access:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/22994
_version_ 1811171095465689088
author Giraudo, Germán
Papa, Mara
Mancinelli, Beatriz
Clérici, Lucas
Prevosto, Leandro
author_facet Giraudo, Germán
Papa, Mara
Mancinelli, Beatriz
Clérici, Lucas
Prevosto, Leandro
author_sort Giraudo, Germán
collection Portal de Revistas
description The results of a 3-year (2016-20018) research Project, on the application of the SolidWorks® software package in the areas of mechanics, heat and fluids and electromagnetism of the Electromechanical Engineering of the Venado Tuerto Regional Faculty of the National Technological University, Argentina, is reported. The model of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) has been used to guide professors in the integration of these technologies in classroom practices. A selection and ranking of contents of the courses that were dictated to the professors of the mentioned areas has been made. In order to quantify professors' perception, a questionnaire was used as an evaluation instrument that takes into account the motivation of them in this new teaching strategy. The student’s response to the incorporation of software was also preliminarily evaluated.
format Online
id oai:ojs.revistas.unc.edu.ar:article-22994
institution Universidad Nacional de Cordoba
language spa
publishDate 2018
publisher Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología
record_format ojs
spelling oai:ojs.revistas.unc.edu.ar:article-229942021-09-21T21:32:10Z Software implementation in the engineering teaching: an experience at the National Technological University Venado Tuerto Regional Implementación de software en la enseñanza de ingeniería: una experiencia en la Universidad Tecnológica Nacional Facultad Regional Venado Tuerto - Argentina Giraudo, Germán Papa, Mara Mancinelli, Beatriz Clérici, Lucas Prevosto, Leandro engineering teaching engineering software TPACK model enseñanza de ingeniería software de ingeniería modelo TPACK The results of a 3-year (2016-20018) research Project, on the application of the SolidWorks® software package in the areas of mechanics, heat and fluids and electromagnetism of the Electromechanical Engineering of the Venado Tuerto Regional Faculty of the National Technological University, Argentina, is reported. The model of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) has been used to guide professors in the integration of these technologies in classroom practices. A selection and ranking of contents of the courses that were dictated to the professors of the mentioned areas has been made. In order to quantify professors' perception, a questionnaire was used as an evaluation instrument that takes into account the motivation of them in this new teaching strategy. The student’s response to the incorporation of software was also preliminarily evaluated. Este trabajo reporta resultados obtenidos en el marco de un proyecto de investigación de 3 años de duración (2016–2018), que tiene como objetivo general la aplicación del paquete de software SolidWorks® en el área de Mecánica, Calor y Fluidos y Electromagnetismo, de Ingeniería Electromecánica de la Facultad Regional Venado Tuerto de la Universidad Tecnológica Nacional de Argentina. Se ha utilizado el modelo del conocimiento tecnológico pedagógico del contenido (TPACK), para orientar a los docentes en la integración de estas tecnologías en las prácticas áulicas. Se ha realizado una selección y jerarquización de contenidos de los cursos de formación que fueron dictados a los docentes de las áreas mencionadas. A los fines de cuantificar la percepción de los docentes, se utilizó como instrumento de evaluación un cuestionario que tiene en consideración su motivación en esta nueva estrategia de enseñanza. La respuesta del alumnado ante la incorporación de software fue también preliminarmente evaluada. Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología 2018-12-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/22994 10.60020/1853-6530.v9.n17.22994 Virtuality, Education and Science; Vol. 9 No. 17; 94-105 Virtualidad, Educación y Ciencia; Vol. 9 Núm. 17; 94-105 1853-6530 10.60020/1853-6530.v9.n17 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/22994/22733 Derechos de autor 2018 Germán Giraudo, Mara Papa, Beatriz Mancinelli, Lucas Clérici, Leandro Prevosto
spellingShingle engineering teaching
engineering software
TPACK model
enseñanza de ingeniería
software de ingeniería
modelo TPACK
Giraudo, Germán
Papa, Mara
Mancinelli, Beatriz
Clérici, Lucas
Prevosto, Leandro
Software implementation in the engineering teaching: an experience at the National Technological University Venado Tuerto Regional
title Software implementation in the engineering teaching: an experience at the National Technological University Venado Tuerto Regional
title_alt Implementación de software en la enseñanza de ingeniería: una experiencia en la Universidad Tecnológica Nacional Facultad Regional Venado Tuerto - Argentina
title_full Software implementation in the engineering teaching: an experience at the National Technological University Venado Tuerto Regional
title_fullStr Software implementation in the engineering teaching: an experience at the National Technological University Venado Tuerto Regional
title_full_unstemmed Software implementation in the engineering teaching: an experience at the National Technological University Venado Tuerto Regional
title_short Software implementation in the engineering teaching: an experience at the National Technological University Venado Tuerto Regional
title_sort software implementation in the engineering teaching an experience at the national technological university venado tuerto regional
topic engineering teaching
engineering software
TPACK model
enseñanza de ingeniería
software de ingeniería
modelo TPACK
topic_facet engineering teaching
engineering software
TPACK model
enseñanza de ingeniería
software de ingeniería
modelo TPACK
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/22994
work_keys_str_mv AT giraudogerman softwareimplementationintheengineeringteachinganexperienceatthenationaltechnologicaluniversityvenadotuertoregional
AT papamara softwareimplementationintheengineeringteachinganexperienceatthenationaltechnologicaluniversityvenadotuertoregional
AT mancinellibeatriz softwareimplementationintheengineeringteachinganexperienceatthenationaltechnologicaluniversityvenadotuertoregional
AT clericilucas softwareimplementationintheengineeringteachinganexperienceatthenationaltechnologicaluniversityvenadotuertoregional
AT prevostoleandro softwareimplementationintheengineeringteachinganexperienceatthenationaltechnologicaluniversityvenadotuertoregional
AT giraudogerman implementaciondesoftwareenlaensenanzadeingenieriaunaexperienciaenlauniversidadtecnologicanacionalfacultadregionalvenadotuertoargentina
AT papamara implementaciondesoftwareenlaensenanzadeingenieriaunaexperienciaenlauniversidadtecnologicanacionalfacultadregionalvenadotuertoargentina
AT mancinellibeatriz implementaciondesoftwareenlaensenanzadeingenieriaunaexperienciaenlauniversidadtecnologicanacionalfacultadregionalvenadotuertoargentina
AT clericilucas implementaciondesoftwareenlaensenanzadeingenieriaunaexperienciaenlauniversidadtecnologicanacionalfacultadregionalvenadotuertoargentina
AT prevostoleandro implementaciondesoftwareenlaensenanzadeingenieriaunaexperienciaenlauniversidadtecnologicanacionalfacultadregionalvenadotuertoargentina