What Is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)?
This paper describes a teacher knoledge framework for technology integration called technological pedagogical content knowledge (originall TPCK, now knows as TPACK, or technology, pedagogy, and content knowledge). This framework builds on Lee Shilman’s (1986, 1987) construct of pedagogical content k...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Online |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/11552 |
_version_ | 1811171038267965440 |
---|---|
author | Koehler, Matthew J. Mishra, Punya Cain, William |
author_facet | Koehler, Matthew J. Mishra, Punya Cain, William |
author_sort | Koehler, Matthew J. |
collection | Portal de Revistas |
description | This paper describes a teacher knoledge framework for technology integration called technological pedagogical content knowledge (originall TPCK, now knows as TPACK, or technology, pedagogy, and content knowledge). This framework builds on Lee Shilman’s (1986, 1987) construct of pedagogical content knowledge (PCK) to include technology knowledge. The development of TPACK by teachers is critical to effective teaching with technology. The paper begins with a brief instroducction to the complex ill structure nature of teaching. The nature of technologies (both analog and digital) is considered, as well as how the inclusion of technology in pedagogy further complicates teaching. The TPACK framework for teacher knowledge is drescribed in detail as a complex interacction among three bodies of knowledge: content, pedagogy, and technology. The interaction of these bodies of knowledge, both theoretically and in practice, produces the types of flexible knowledge needed to successfully intregrate technology use into teaching. |
format | Online |
id | oai:ojs.revistas.unc.edu.ar:article-11552 |
institution | Universidad Nacional de Cordoba |
language | spa |
publishDate | 2015 |
publisher | Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología |
record_format | ojs |
spelling | oai:ojs.revistas.unc.edu.ar:article-115522021-09-21T21:31:51Z What Is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)? ¿Qué son los Saberes Tecnológicos y Pedagógicos del Contenido (TPACK)? Koehler, Matthew J. Mishra, Punya Cain, William formación docente en TIC TPACK tecnología pedagogía teacher ICT professional development TPACK technology pedagogy This paper describes a teacher knoledge framework for technology integration called technological pedagogical content knowledge (originall TPCK, now knows as TPACK, or technology, pedagogy, and content knowledge). This framework builds on Lee Shilman’s (1986, 1987) construct of pedagogical content knowledge (PCK) to include technology knowledge. The development of TPACK by teachers is critical to effective teaching with technology. The paper begins with a brief instroducction to the complex ill structure nature of teaching. The nature of technologies (both analog and digital) is considered, as well as how the inclusion of technology in pedagogy further complicates teaching. The TPACK framework for teacher knowledge is drescribed in detail as a complex interacction among three bodies of knowledge: content, pedagogy, and technology. The interaction of these bodies of knowledge, both theoretically and in practice, produces the types of flexible knowledge needed to successfully intregrate technology use into teaching. Este artículo describe un marco de saberes docente para la integración de la tecnología denominado “Conocimiento Tecnológico y Pedagógico del Contenido”(originalmente TPCK, conocido como TPACK, Tecnología, Pedagogía y Conocimiento del Contenido). Este marco se basa en la construcción de Lee Shulman (1986, 1987) sobre Contenidos del Conocimiento Pedagógico (PCK) para incluir conocimientos tecnológicos. El desarrollo de TPACK por parte de los y las docentes es crítico para la enseñanza efectiva con tecnología. Este artículo comienza con una breve introducción a la compleja y débilmente estructurada naturaleza de la enseñanza. Se considera también la naturaleza de las tecnologías (ambas análogas y digital) como así también cómo la inclusión de la tecnología en la pedagogía complejiza la enseñanza. El marco TPACK para conocimientos docentes es decripto en detalle como una compleja interacción entre tres cuerpos de conocimientos: del contenido a enseñar, pedagógico y tecnológico. La interacción de estos tres cuerpos de saberes, tanto en teoría como en la práctica, produce el tipo de conocimiento flexible necesario para integrar exitosamente el uso de la tecnología en la enseñanza. Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología 2015-06-20 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/11552 10.60020/1853-6530.v6.n10.11552 Virtuality, Education and Science; Vol. 6 No. 10; pp. 9-23 Virtualidad, Educación y Ciencia; Vol. 6 Núm. 10; pp. 9-23 1853-6530 10.60020/1853-6530.v6.n10 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/11552/11983 Derechos de autor 2015 Matthew J. Koehler, Punya Mishra, William Cain |
spellingShingle | formación docente en TIC TPACK tecnología pedagogía teacher ICT professional development TPACK technology pedagogy Koehler, Matthew J. Mishra, Punya Cain, William What Is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)? |
title | What Is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)? |
title_alt | ¿Qué son los Saberes Tecnológicos y Pedagógicos del Contenido (TPACK)? |
title_full | What Is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)? |
title_fullStr | What Is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)? |
title_full_unstemmed | What Is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)? |
title_short | What Is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)? |
title_sort | what is technological pedagogical content knowledge tpack |
topic | formación docente en TIC TPACK tecnología pedagogía teacher ICT professional development TPACK technology pedagogy |
topic_facet | formación docente en TIC TPACK tecnología pedagogía teacher ICT professional development TPACK technology pedagogy |
url | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/11552 |
work_keys_str_mv | AT koehlermatthewj whatistechnologicalpedagogicalcontentknowledgetpack AT mishrapunya whatistechnologicalpedagogicalcontentknowledgetpack AT cainwilliam whatistechnologicalpedagogicalcontentknowledgetpack AT koehlermatthewj quesonlossaberestecnologicosypedagogicosdelcontenidotpack AT mishrapunya quesonlossaberestecnologicosypedagogicosdelcontenidotpack AT cainwilliam quesonlossaberestecnologicosypedagogicosdelcontenidotpack |