Más allá de las ideas previas como dificultades de aprendizaje: las pautas de pensamiento, las concepciones epistemológicas y las estrategias metacognitivas de los alumnos de ciencias

In this article we try to go beyond students misconceptions as the only explanation for difficulties in the learning ofsciences. We review the main components of a kind of «cognitive conspiration» against the work of science teachers:the preconceptions of students, their patterns of thinking...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Campanario, Juan Miguel
Other Authors: Otero, José C.
Format: Electronic Article
Language:Spanish
Subjects:
Online Access:Texto completo

MARC

LEADER 00000nma a22000007a 4500
003 AR_CdUFM
005 20210827113522.0
006 m|||||o||d||00| 0
007 cr |||||||||||
008 s2000 sp ||| |o||||||0| | spa||
040 |a AR_CdUFM   |b spa 
041 |a spa 
100 1 |9 24005  |a Campanario, Juan Miguel 
245 1 0 |a Más allá de las ideas previas como dificultades de aprendizaje:  |b las pautas de pensamiento, las concepciones epistemológicas y las estrategias metacognitivas de los alumnos de ciencias  |h [recurso electrónico] /  |c Juan Miguel Campanario, José C. Otero. 
300 |a 1 recurso en línea (p. 155-169) 
520 |a In this article we try to go beyond students misconceptions as the only explanation for difficulties in the learning ofsciences. We review the main components of a kind of «cognitive conspiration» against the work of science teachers:the preconceptions of students, their patterns of thinking and reasoning, their epistemological beliefs and theirmetacognitive strategies. Usually, research in science education has focused on the two first elements, although, inrecent years, researchers have started to focus on the two last factors that are main obstacles for science learning andare responsible for the failure of many new approaches in science teaching. 
650 4 |a Educación 
650 4 |a Ideas previas 
650 4 |a Dificultades del aprendizaje 
650 4 |a Formación de docentes 
650 4 |a Didáctica de las ciencias 
650 4 |a Epistemología 
650 4 |a Cognición 
650 4 |a Metacognición 
650 4 |a Razonamiento 
700 1 |9 24826  |a Otero, José C. 
773 |g vol. 18, No. 2 (2000)  |t Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas 
856 |u https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21652  |y Texto completo 
942 |2    |c ARTDEREVL 
945 |a MEG  |d 2021-08-27 
952 |0 0  |1 0  |2    |4 0  |6 ARTÍCULO_DE_REVISTA_EN_LÍNEA  |7 0  |9 44985  |a MMA  |b MMA  |c Recurso en línea  |d 2021-08-27  |o Artículo de Revista en Línea  |p ARL0014  |r 2021-08-27 00:00:00  |u https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21652/21486  |w 2021-08-27  |y ARTDEREVL 
999 |c 20594  |d 20592